Євген Донець: «Здоров`я – це щоденні звички»

Евгений Донец: «Здоровье – это ежедневные привычки»

Лікар у телефоні – кілька років тому в це складно було повірити. Та сьогоденні реалії спонукають не просто розвивати такий сервіс, а й розширювати спектр послуг. Саме цим і займаються спеціалісти медичної інформаційної системи Helsi.me.

Які переваги дає користування продуктами Helsi? Як отримати телемедичну консультацію за кордоном? Чи можливо потрапити до вузького спеціаліста без направлення? Ми запитали про це у CEO Helsi.me – Євгена Донця.

– Ви один з кріейторів застосунку Helsi.me. Розкажіть, як все починалося? 

– Взагалі ми мріяли працювати саме з аудиторією пацієнтів. Так трапилось, що ми, як медичний сервіс, проклали маршрут до пацієнта через лікаря. Тобто, спочатку робили сервіси саме для лікаря. А коли помітили, що пацієнти почали користуватися сервісом для запису на прийом чи вакцинацію частіше, ніж, умовно, раз на два роки, то зрозуміли –  треба робити додаток.

Але ми до нього прийшли десь за три роки від запуску сервісу. Спершу для пацієнта, а вже в цьому році – безпосередньо для лікаря. Спочатку це був сайт, де так само створювався власний кабінет. Проте додаток дає значно більше можливостей, які дозволяють пацієнту не просто здійснити якусь реактивну дію. Тобто пацієнт захворів – його реакція – знайти лікаря і записатися на прийом. Але ж можна ввести свої медичні дані, слідкувати за тим, щоб вчасно вакцинуватись, записатися на профілактичний огляд, отримувати нагадування про ті самі інтервенції або консультації.

Також дуже важливо, що наш сервіс дозволяє не просто слідкувати за своїми медичними даними або записуватись до лікаря. Є можливість об’єднати всю сім’ю. Сервіс має функціонал: «пов’язані особи». Він дозволяє прослідкувати за анамнезом ваших дітей, чоловіка чи дружини, батьків. І таким чином ви допоможете своїй родині слідкувати за здоров’ям.

На сьогодні понад чотири мільйони людей вже користуються додатком. Так чи інакше регулярно, або за потреби, раз на 3-4 місяці.

Тому мобільний додаток – це була абсолютно очевидна річ. Зараз його максимально швидко розвиваємо, і кожен квартал-півроку з’являються нові сервіси, які покликані щось полегшити, зробити пацієнта здоровішим або сприяти швидшому одужанню.

– Тобто, ви постійно впроваджуєте додаткові функції?

– Ми будуємо не просто вузьку медичну історію, а й намагаємося створювати екосистему. Ми назвали цю концепцію «360 градусів в медицині», в якій є абсолютно все, що потрібно протягом життя нашому клієнту. Якщо пацієнт захворів, він може: обрати сімейного лікаря, записатися на прийом і відвідати його, отримати направлення через додаток, обрати й піти до вузького спеціаліста, отримати рецепт, забронювати й придбати ліки в найближчій та зручній для себе аптеці. Все це зберігається як медична історія. 

Ще ми зробили можливість отримати онлайн-консультацію з українським лікарем, навіть якщо людина перебуває за кордоном.

– Телемедична консультація – це досить цікаве явище. Наскільки лікар може допомогти пацієнтові онлайн?

– Дійсно, дати відповіді абсолютно на всі медичні проблеми онлайн важко. Ми ж хочемо забезпечити доступ до базових потреб, проконсультуватися зі спеціалістом, де б не знаходився пацієнт, і де б не знаходився лікар.

Візьмемо для прикладу пацієнтів, які мають дітей. В них є і педіатр, який тривалий час їх консультує. І коли вони змінюють місце проживання або виникає типовий випадок, їм треба проконсультуватися з лікарем. Упевнитись, що вони правильно розуміють, що відбувається з дитиною. 

Іноді онлайн-консультація зручна як другий візит. Тобто, перший візит відбувся офлайн, а другий – онлайн. Така консультація зручна, коли ви отримали діагноз, наприклад, за кордоном, і не дуже розумієте його. Або ж ви звикли до своїх лікарів в Україні й хочете отримати іншу думку. Або – коли  у пацієнта типове сезонне захворювання, і лікар апріорі знає, що в цей період у багатьох людей виникає певна вірусна інфекція чи хвороба, яка не викликає особливого занепокоєння.

Найбільшу популярність в Україні телемедицина почала отримувати від початку ковіду (підвищувалась небезпека перебування в закладах охорони здоров’я). А потім – коли почалася активна фаза війни після 24 лютого. І лікарі, і пацієнти почали переміщатися. Знову ж таки, був ризик виходити з дому, незрозуміло, як працювали медичні заклади…

Тому це можливість все одно отримати якусь додаткову консультацію, або ж – це один з елементів консультації, допоміжний. Більше того, лікарі не готові брати на себе всю відповідальність при такій консультації, і це нормально.

Але дійсно, є кейси, коли онлайн-консультація не відповідає на потреби, і треба звертатися до лікаря. Наприклад, офтальмолог, який без апаратної діагностики не визначить стан пацієнта.

– Які лікарі консультують пацієнтів?

– У нас всі лікарі зареєстровані в Центральній базі даних, тобто вони є лікарями електронної системи охорони здоров’я (ЕСОЗ) – ліцензовані лікарі. Пацієнт, який звертається через нас, вже розуміє, що це реальний лікар, а не консультація від незрозуміло кого. З іншого боку, пацієнт, який звертається, так само зареєстрований в ЕСОЗі, і лікар може переглянути його анамнез життя і наявні хвороби.

– Дані в анамнез життя вносить пацієнт, чи лікар, у якого він був на прийомі?

– Раніше це робив тільки лікар, він же й верифікував інформацію. Особливо це важливо для вакцинації. Але через перенавантаження інші медичні записи лікар навряд чи буде вносити. Тому ми дамо пацієнтам змогу самостійного вносити деякі дані в анамнез.

Наприклад, ви поїхали за кордон, де отримували медичну допомогу. Але ця інформація не фіксується в українській системі охорони здоров’я, тому є два варіанти: або ви привозите стос паперових документів, або ви можете їх там сфотографувати й завантажити в додаток. Трохи пізніше ми навчимо це робити в параметризованому вигляді й зберігати ці всі дані в стандартній чи довільній формі.

Ну а зараз ми говоримо про те, що Нelsi починає працювати з пацієнтом і вчити його накопичувати дані у себе в системі. І для сімейного лікаря це зручно: він бачить, що відбувалося з пацієнтом протягом якогось періоду життя.

– Хто вносить інформацію про вакцинацію?

– Це робить лікар. Важливо, що по вакцинах треба вносити строк придатності. Там взагалі є багато полів, які потрібно заповнювати. Тому бажано: коли дитині зробили щеплення, зберігати або упаковку від вакцини, або довідку, в якій заповнені всі поля. Тоді можна буде повноцінно внести інформацію. Але ми думаємо про те, щоб розділити інформацію на дві частини: валідовану лікарем й умовну – з вуст пацієнта – вона теж має свою цінність. 

Коли пацієнт каже, що робив щеплення від дифтерії в дитинстві, але ми вже не знайдемо цих артефактів, це все одно дозволить нам як банку медичних даних щось перевірити або запропонувати певні інсайти.

– З ким складніше комунікувати: лікарями чи пацієнтами?

– Зараз важче з пацієнтами. Думаю, це тому, що ми з лікарями «прожили» понад шість років. І вже настільки до них призвичаїлись (сподіваємося і вони до нас звикли), що здається, вже розуміємо їхні болі й потреби.

У лікаря така робота – турбуватися про здоров’я. А от пацієнт може декларувати, що хоче бути здоровим, але це не означає, що він щось буде робити, що він вмотивований внести дані в цю саму електронну систему.

І це проблема не тільки українського суспільства. Це в цілому проблема розуміння поняття здоров’я, тому що в більшості випадків людина починає турбуватися про нього лише після того, як трапилися проблеми. Тому формування Нelsi-звичок – як-от вести й накопичувати свої дані, які допоможуть прогнозувати й слідкувати за своїм здоров’ям – це одне із наших завдань.

Якщо говорити, наприклад, про аналізи, то є два шляхи: або лабораторія з нами працює, і ми внесемо цей аналіз (просто людині скажемо про це), або ми запропонуємо людині сфотографувати й зберегти результати аналізу. Є і третій варіант – лабораторія на запит пацієнта передає дані в машиночитабельному вигляді.

– А багато користувачів вже збирають дані для свого анамнезу?

– Багато даних вже накопичуються за пацієнтом, але сам він ініціює це, коли розуміє:  треба їхати за кордон, а він щойно зробив вакцинацію. І треба зафіксувати ці дані. 

Але здоров’я – це щоденні звички. І фіксувати свої життєві показники нам допоможуть ті самі гаджети, якими вже широко користуються: смартгодинники, телефон і так далі. Буду тримати поки що інтригу, та цього року з’являтимуться продукти, які дозволять вносити більше даних про себе. Ми будемо мотивувати наших клієнтів вносити ці дані, тому що вони за це отримуватимуть більш здорове життя і швидше одужання.

– Повернімося до телемедицини. Як це взагалі відбувається?

– Лікарю приходить таке саме бронювання на слот – 15 хвилин. Він просто бачить, що це онлайн-консультація, і чекає, поки пацієнт з’явиться в кімнаті прийому (онлайн). Це планова консультація. 

Якщо ви сумніваєтесь та вам треба швидко щось перевірити й отримати консультацію лікаря, чи випадково щось із вашими дітьми – у нас є інша функціональна можливість. Це онлайн-консультація «на зараз». Така консультація потрапляє в певний список, і вже з нього пацієнта беруть лікарі, які мають вільний час (не прийшов пацієнт, наприклад).

– Чи можливо за допомогою додатку підписати декларацію з іншим сімейним лікарем?

– Так, є можливість обрати лікаря, який підписує декларацію. Щомісяця в Україні тільки в рамках наших користувачів відбувається приблизно 200 000 змін декларації. Це означає, що пацієнти переїжджають, або змінюють лікаря, або виростають та йдуть до «дорослих» лікарів.

Пацієнт може знайти лікаря, який готовий з ним підписати декларацію, записатися до нього на прийом. Другий варіант – не змінювати лікаря, але мати можливість потрапити на прийом до іншого спеціаліста. Зараз він активно використовується, тому що під час воєнного стану лікарі приймають абсолютно всіх. У мене є особистий досвід. Я перевозив родину в інше місто, знайшов там педіатра й записав дитину на прийом. При цьому змінювати декларацію не довелося.

Є три маршрути: екстрений, невідкладний і плановий. Плановий маршрут передбачає, що ви все ж таки йдете до свого лікаря. Якщо ваш лікар, наприклад, у відпустці, то медзаклад призначає заміну, і в системі є вказівка на іншого спеціаліста. Якщо у вас невідкладна ситуація, то в більшості закладів є черговий кабінет або черговий лікар, і ви можете потрапити на консультацію позапланово. Ну й екстрена медична допомога це – виклик швидкої за номером 102.

– Нelsi дозволяє записатися до вузького спеціаліста в обхід сімейного лікаря? Мова про державну поліклініку.

– Ви можете записатися до лікаря, якщо у вас немає направлення. Але лікар у такому випадку може вимагати з вас оплату, тому що це не відповідає стандарту, так би мовити, потрапляння до нього. Наприклад, ви хочете до ЛОРа, ви так вирішили. Ну, будь ласка, у багатьох закладах є платні послуги, можна записатися на прийом, та якщо лікар працює лише за направленням, то ми завжди попереджаємо про це нашого клієнта. Це залежить від лікувального закладу.

– Яка користь від консультацій онлайн, якщо людина за кордоном?

– Лікар, який проведе прийом онлайн, не може виписати релевантний повноцінний рецепт людині в Європі, але він дасть певні рекомендації, скерує, підкаже наступні кроки. Також це економія, адже в країнах Європи з високим рівнем життя медицина коштує достатньо серйозних грошей. А тут уже за першу консультацію не треба платити. Іноді буває так, що людині за кордоном потрібно скоригувати лікування. Лікар допомагає підібрати інші препарати.

– Уявімо: людина перебуває за кордоном, і після телеконсультації отримала рекомендації здати певні аналізи, або відвідати вузького спеціаліста, придбати ліки. Чи має юридичну силу таке призначення? 

– Є дві ситуації. Перша – коли ми маємо певну гнучку систему, пов’язану з активною фазою війни. Умови, за яких лікарі, медичні заклади, аптеки й волонтерські пункти реагували навіть на неврегульовані та невнормовані речі. 

Але, зазвичай, так воно не працює. В Європі є певні вимоги до рецептів. Більше того, єдиного стандарту немає, у кожній країні свої підходи до того, що таке рецепт. У більшій частині Європи ви не придбаєте антибіотики просто так. 

І рецепт, виписаний лікарем в Україні, не є підставою для відпуску препарату в аптеці за кордоном. У деяких країнах ця ситуація трохи краща, там розуміють, що це рецепт – коли, наприклад його показують в системі Нelsi. Так само реагували, коли в додатку перевіряли наявність вакцинації у дитини при прийомі в школу чи дитсадок.

І нехай то була не стандартизована довідка, без дотримання європейських вимог, однак це артефакт. Йому швидше треба довіряти ніж навпаки.

Зараз наша держава входить у новий етап євроінтеграційних процесів, де одним із важливих елементів є гармонізація певних медичних правил. Першочергово з найближчими країнами, наприклад, Польщею. І є окремий напрямок взаємодії з Європейським Союзом щодо організації е-рецепта. На жаль, це не відбудеться ні за місяць, ні за тиждень, ні за рік. Міністерство охорони здоров’я і ми, як український бізнес медичної сфери, працюємо над тим, щоб український е-рецепт вважався дійсним за кордоном.

– Тобто має бути стандартний бланк, про який знатимуть закордонні лікарі й фармацевти?

– Так. Щобільше, я впевнений, що це буде сучасне рішення – електронний артефакт.

Дізнайтеся більше корисного про Helsi.me у другій частині інтерв’ю.

Реклама
Камера-таблетка для виявлення раку товстої кишки
Управління санітарного нагляду за якістю харчових ...
У США ліквідували мережі з поширенню наркотиків, які можуть спричинити сексуальну агресію на побаченнях
Підставка для напоїв з детекторною смужкою дозволи...
Реклама
Хронічний гастрит
Класифікація хронічного гастриту за формами, видам...
Гострий гастрит
Види гастриту та їх особливості, причини захворюва...
Реклама
ВООЗ: половина населення Європи страждає на захворювання порожнини рота
Захворювання порожнини рота включають різні стани,...
Як приготувати знеболювальний засіб при міжреберній невралгії: рецепт
Міжреберна невралгія характеризується хворобливими...
Реклама