Євген Донець: «Коли починали будувати бізнес, ми розуміли, що він базується на даних, і їхня безпека – перш за все»

Євген Донець сидить за столом

Лікар у телефоні – кілька років тому в це складно було повірити. Та сьогоденні реалії спонукають не просто розвивати такий сервіс, а й розширювати спектр послуг. Саме цим і займаються спеціалісти медичної інформаційної системи Helsi.me.

Про електронні рецепти, безпеку даних користувачів додатка, повернення на деокуповані території та плани компанії на 2023 рік розповідає CEO Helsi.me – Євген Донець.

– Як в Україні відбувається відпуск препаратів за електронними рецептами?

– Щоб отримати ліки за е-рецептами, які відшкодовує держава, треба дочекатися смс-повідомлення. Далі людина йде в будь-яку аптеку, яка працює з державними програмами, диктує номер, там знаходять електронний рецепт й видають препарат.

Якщо держава не відшкодовує вартість (наприклад, ті самі антибіотики), то в нашій системі людина має зайти до себе в кабінет, знайти цей е-рецепт і продиктувати його номер. Або показати його, або дати просканувати штрих-код фармацевту. Тут проблем немає.

– А як щодо наркотичних, сильнодіючих, отруйних препаратів тощо?

– Аналогічна історія, людині теж приходить смс-ка. Різниця лише в тому, що рецепт фіксується в Центральній базі даних. У фармацевта теж є інтерфейс Нelsі, де він знаходить даний рецепт і відпускає препарат.

– А як же літні люди? Теж смс-ку показують? 

– Електронна система дає достатньо зручні механізми, якщо людина не користується смартфоном. Завжди можна роздрукувати довідку.

– У мене є рецепт на антибіотик, я хочу його замовити онлайн. Це можливо?

– Ви можете забронювати онлайн препарат. Поки що у нас немає сервісу доставки. Та ми працюємо з деякими мережами над тим, щоб таку послугу забезпечити. На сайті аптеки має бути функціонал, який дозволяє завантажити рецепт, або це буде зв’язок між Нelsi й мережею.

Ми, з одного боку, пацієнтський застосунок, з іншого – сервіс-провайдер для аптечної мережі. Пацієнту даємо можливість на базі свого ж артефакту сформувати електронне замовлення, а аптеці – перевірити, що в цьому замовленні є дійсний е-рецепт і  відпустити препарат.

В українців є можливість закріпити улюблену аптеку, забронювати там препарати й забрати зі знижкою. Як показує практика і статистика, більшість людей саме забирають ліки, а не замовляють доставку. Зараз у нас близько 4 000 пунктів видачі лікарських засобів по всій Україні.

– Лікар виписує торгове найменування? А якщо в пацієнта є потрібне дозування, але інша назва препарату?

– Першочергово ми працюємо з міжнародною непатентованою назвою, або ж діючою речовиною. І словник побудований таким чином, що є і торгова назва, і діюча речовина.

– Які ще сервіси в процесі розробки у вас зараз?

– Для нас розробка медичного застосунку для пацієнта – це водоспадна історія, яка ніколи не спиняється. Ми постійно будемо давати якісь нові сервіси, тут немає вичерпного функціонала, який закрив би абсолютно всі потреби. Це і напрямок для профілактики, десь ми будемо давати інсайти людям, створювати графіку їхніх медичних показників. 

От у нас є дуже простий функціонал щодо нагадування прийому ліків. Він надзвичайно легкий, але ми вже отримали багато відгуків від людей, які просто встановили його. Наприклад, зараз сезон авітамінозу. От людина приймає вітамінний комплекс, і щоб не забувати випити одну пігулку за 30 хвилин до їди – ставить нагадування.

Також ми намагаємося поступово створити певну культуру користування своїми медичними препаратами. Якщо у вас вдома збирається аптечка, можна внести в додаток всі найменування й строк придатності. Вам нагадають, коли у препарату закінчиться термін використання. Також є довідник інструкцій до лікарських засобів.

 – Часом пацієнти скаржаться на записи про прийоми, яких не було. Чи навпаки – пацієнт прийшов, а виявилося, що в медичному закладі немає запису, або хтось інший в цей час у лікаря. Чому так відбувається і як діяти в такому випадку?

– Сучасні технології працюють так – якщо щось було створено, то воно саме по собі не зникає, і це просто унікальний випадок, якби так трапилось. Зазвичай, це питання до певного бізнес-процесу, який порушився. Тобто, дійсно, знайшли не ту людину, або не зафіксували дані про візит.

Та все ж за внесення медичної інформації в електронну систему охорони здоров’я України несе відповідальність лікар. На більшу частину інформації він накладає свій електронний цифровий підпис, тобто це документ, підкріплений юридичною силою. От тому ми, як технократи, мало віримо, що щось просто зникло. Іноді це пов’язано із завантаженістю лікаря, і він просто не встигає щось внести.

Якщо говорити про запис, який виникає в системі, але не належить конкретному пацієнту – ці записи хтось вніс, і причин може бути декілька. 

З одного боку, лікарі іноді тренуються, та для цього їм зробили окремий майданчик – навчальний майданчик Study Helsi. Там великими літерами написано: «ДЛЯ НАВЧАННЯ».  І лікар може вносити що завгодно (Іванова Івана Івановича, Петра, Василя тощо). Іноді лікарі, які між собою спілкуються, передають знання і щось показують – тому можуть помилково внести дані.

Друге – у нас багато людей з однаковими прізвищами, іменами, а іноді навіть датою народження. Тому буває, що лікар обирає не того пацієнта, або ж помиляється в одній цифрі. Ми працюємо над цим разом з державними органами, щоб спростити перевірку і внесення особи, прибрати людський фактор. 

Трапляються ще й такі ситуації, що це робиться заради статистики. Та головне – наш пацієнт розуміє, що з ним було (він не був у психіатра чи у  стоматолога). І перше, що він може зробити – це звернутися до медзакладу, або ж поскаржитися на прийом у додатку Helsi. Бо ми лише інструмент. Ми слідкуємо за тим, щоб вносилися валідні дані, створюємо для цього функціонал. Але не відповідаємо за акредитованих державою лікарів, які мають певний доступ до системи. Вони знають, як виконувати свою роботу, і вони відповідальні за те, що зробили. А ми намагаємося в таких кейсах допомагати.

Окрім того, багато прийомів внесені лікарями внаслідок вакцинацій. У вакцинальній бригаді у період ковіду перебували лікарі різних спеціалізацій, тому і могли вносити такі прийоми. Вони не є помилковими. 

У період вакцинації був колосальний наплив людей, що мали проблеми із записами, або ж у них не формувалися сертифікати. Наша служба підтримки, попри масштабування, ніяк не могла обробити абсолютно всі ті звернення. Перший час виникали проблеми з тим, що лікар вносив код вакцини, і замість латинської ставив кириличну літеру. Ми це спростили: так, що система сама розпізнає код. Потім зробили швидкі шаблони, щоб лікар обирав, яку саме вакцину він вводить, і кількість помилок зменшилася. 

На сьогодні у всіх учасників є бажання допрацювати цю історію так, щоб було зручно і лікарю, і пацієнту. Іноді просто треба більше часу для того, щоб ці процеси стали ще більш зручними й прозорими. 

– Чому іноді Нelsi не відображає дані про лікаря, який є в системі?

– Гіпотетично це можливо, якщо у лікаря немає активного графіка роботи. Ми думаємо над тим, щоб давати людям довідкову інформацію навіть коли до лікаря не можна записатися, чи він вже не працює у системі Нelsi. Бо у нас лишились всі відгуки про нього, і ми знаємо, де він працював і  які послуги надає.

– Такі ж питання виникали стосовно лікарень: люди обирали місто, а система не показувала жодного лікувального закладу.

– Нelsi працює в тому випадку, якщо заклад його обирає. Є невеликі міста, в яких лікарні працюють з іншими сервісами, конкурентними. Їх на ринку багато. І в такому випадку ми дійсно не зможемо показати цей лікувальний заклад. Хоча, ми знову ж таки думаємо, що варто показувати всі заклади, навіть якщо до них не можна записатися.

 Нelsi – це ж не державна система, а приватна, яка має певні правила взаємодії зі своїми клієнтами. Просто ми найбільш розповсюджена система в Україні, тому першочергово і  шукають через нас.

– Яким чином забезпечується захист даних пацієнтів?

 –  Нelsi є частиною електронної системи охорони здоров’я України, яка регламентує певні підходи до безпеки. Існує центральний компонент, який є базою даних національного масштабу, має атестат відповідності й певні вимоги до того, як ми можемо до нього під’єднатися. Ми проходимо тестування, отримуємо висновки й певний об’єм доступу до того чи іншого функціоналу. 

І ми так само маємо атестат відповідності Державної служби спеціального зв’язку і захисту інформації України, є багато безпекових рішень. Зокрема маємо технічні рішення, які дозволяють боротися з DDoS атаками. У квітні була достатньо серйозна атака на сервіс. І нас періодично попереджають про те, що у нас великий ресурс, і «дуже гарні» сусіди, які докладають зусиль, щоб погіршити ситуацію всередині країни. Відбуваються атаки на різні державні й приватні ресурси. І ми теж пережили декілька, без жодного витоку даних, з абсолютно короткими перебоями в роботі.

Коли починали будувати бізнес, ми розуміли, що він базується на даних, і їхня безпека – перш за все. Тому кожен, хто потрапляє в систему Нelsi, усвідомлено дає згоду на обробку цих даних. У нас є державні вимоги, є світові стандарти підходу до захисту інформації. Ми зберігаємо її в найкращому дата-центрі України. 

Оскільки ми найбільший сервіс в Україні, то повірте: нас часто перевіряють. Ми вже не один раз проходили додаткові перевірки й періодично тестуємо сервіс на проникнення. Нам дають висновки, рекомендації щодо покращення. Це постійний процес з безпекою, так не буває, що от ми один раз щось зробили – і все, воно працює так назавжди. 

– Ви співпрацюєте з магазинами медичної техніки?

–  Зараз прицільно не працюємо, але це в планах.

– Нelsi співпрацює зі страховими компаніями?

– Страхові компанії працюють напряму не з Нelsi, а з медичним закладом. Але у нас на сайті ви можете купити поліс медикаментозного страхування, який покриває тільки медикаментозні призначення. Також ми запустили  спільний проєкт – E-liki, який передбачає медикаментозне страхування. Він повністю автоматизований. Ви купуєте цей поліс, він зазначається в Нelsi, і лікар бачить, що в нього входить.

Я думаю, що через два-три роки ми побачимо дійсно цікаві страхові продукти, які будуть забезпечувати поліс в телефоні.

– Як відбувається повернення на деокуповані території? 

– Із закладами охорони здоров’я, які потрапили в окупацію, працювати дуже важко, а частіше неможливо. Знову ж таки, у нас є регулятор – Служба безпеки України, яка визначає, хто може працювати, а хто не може. Нам періодично дають вказівку перевірити, що заклад відключений і не функціонує,  бо це доступ до персональних медичних даних. 

Але, коли територія деокуповується, починається відбудовування інфраструктури. Якщо лишається той самий запис в системі – він активується й продовжує працювати. Такі кейси в нас уже були, тому  намагаємось тим закладам максимально сприяти у швидкому поверненні до робочого стану. Дуже багато закладів виїхали в інші міста і працюють на базі інших клінік. У них же вся документація електронна, тому не проблема під’єднатися лікарю, який переїхав із Донецької області в Дніпро, або із Запорізької області в Дніпро. Більше того, лікарі намагаються повідомляти своїх пацієнтів про можливість провести прийом.

– Я правильно зрозуміла, якщо медичний заклад знаходиться на окупованій території, то він блокується від системи Нelsi? 

– Якщо там оператори інтернет-зв’язку російські, то пацієнти не зможуть скористатися послугою онлайн-консультації. Трафік з країни-агресора обмежений зі зрозумілих причин, більшість кібератак відбувається звідти. І це захист конфіденційної інформації.

Які маєте плани на цей рік? 

– У нас дуже багато планів на 23-й рік. І попри те, що відбувається в країні, одне із наших ключових завдань – розвиватися як сервіс, шукати ті рішення, які необхідні нашим користувачам. Зокрема, і війна, і ковід вносять свої корективи. Ми намагаємося бути достатньо гнучкими, щоб забезпечити потреби наших пацієнтів. Розуміючи часту потребу у нагальній консультації з лікарем, ми запустили сервіс термінових онлайн консультацій. Вони платні, проте лише за 200 гривень користувач отримає думку кваліфікованого спеціаліста, а не буде гуглити симптоми в інтернеті. Адже самолікування часто може спричинити ще серйозніші проблеми. 

Сподіваємося, що нам вдасться розвинутий електронний рецепт, щоб рецептурні препарати можна було легко виписати й отримати – і наразі цей процес триває. Цього року ми будемо більше фокусуватися на заохоченні пацієнта користуватися додатком. Планується розвиток сервісів і для лікаря. Насправді, це велика кількість продуктів: як і раніше, для нас в центрі уваги залишається і пацієнт, і лікар.

Лікар, який слідкує за здоров’ям і вносить найбільш цінну інформацію. І пацієнт, тому що його здоров’я – це найбільша цінність. Також і  питання профілактики здорових звичок – це все завдання Нelsi на цей рік.


Дізнайтеся більше корисного про Helsi.me у першій частині інтерв’ю.

Реклама
Епідемія СНІДу тільки починається
За даними Всесвітньої організації охорони здоров'я...
Відкриття подвійної спіралі ДНК
28 лютого 1953 року вчені Кембридзького університе...
Реклама
Що не можна при синуситі
Що не можна при синуситі хворомуЩо не можна за син...
Гнійний синусит
Причини розвитку гнійного синуситуФактори ризику р...
Реклама
Реклама